loading...
سامانه منبرنگار
آخرین ارسال های انجمن
منبر نگار بازدید : 42 1392/09/06 نظرات (2)
  1. علامه حلى(ره) حضور بانوان را در مساجد مکروه دانسته اند.
    (علامه حلى، تذکره الفقها، ج 1،ص 90، قم موسسة آلبیت لاحیاء التراث،1414 ق.)
  2. رسول خدا(ص) فرمود: صَلاةُ المرأةِ وَحدَها فى بَیتِها کفَضلِ صَلاتِها فى الجَمعِ خَمسا وَ عشرین درجةً؛ به تنهایى و در خانه نماز خواندن زن، مثل نماز در جمع است، در حالى که 25 درجه فضیلت دارد.
    ( وسائل الشیعه، ج 5، ص 237، علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 80، ص 371، بیروت، موسسة الوفاء،1404 ق.)
  3. رسول خدا(ص):  إنّ مَساجِدَ الِّنساء البیوتُ، وَ صلاةُ المَرأةِ فى بَیتِها أفضَلُ مِن صَلاتِها وَصُفَّتها وَ صلاتُها فى صُفّتها أفضَلُ مِن صَلاتِها فى صَحنِ دارِها وَ صلاتُها فى صَحنِ دارِها أفضَلُ مِن صَلاتِها فى سَطحِ بَیتِها؛ بهترین مسجد زنان، خانه است؛ و نماز در خانه برتر از نماز او در ایوان است؛ و نماز او در ایوان برتر از نمازش در حیاط خانه اش است؛ و نماز او در حیاط خانه برتر از نمازش بر پشت بام خانه است».
    (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج1، ص 374، ح 1088،جامعه مدرسین، 1403ق.)
  4. امام صادق (ع) دراین باره فرمود: خَیرُ مَساجِدِ نِسائکُم البُیوتُ؛ بهترین مساجد براى زنان شما خانه ها است.
    ( وسائل الشیعه، ج 5، ص 237، من لا یحضره الفقیه،ج 1، ص 238، بحارالانوار، ج 80، ص 371.)
  5. امام صادق (ع) فرمود: صَلاة المَرأة فى مَخدِعِهَا افضلُ مِن صَلاتِها فى بَیتِها وَ صلاتُها فى بَیتِها افضَلُ مِن صلاتِها فى الدّارِ؛ نماز زن در اطاق عقبى (پستو) برتر از نماز او در اطاق جلویى است و نماز او در اطاق نشیمن برتر از نمازش در خانه اش است.
    (وسائل الشیعه، ج 5، ص 236، من لا یحضره الفقیه، ج 1،ص 397.)
  6. یکى از همسران پیامبر(ص) از آن حضرت نقل مى کند که فرمود: خَیرُ مَساجِدِ النِّساءِ، قَعرُ بُیُوتِهِنَّ؛ بهترین مساجد براى زنان، اطاقهاى عقب خانه هاى آنان است.
    (محمدبن عبدالله زرکشى، اعلام الساجد بأحکام المساجد، ص 309، مصر، قاهره، 1384 ق)
منبر نگار بازدید : 67 1392/09/06 نظرات (0)
  1. متولّى مسجد داراى چه مسؤولیّتى است؟ و در قبال مسجد چه وظایفى دارد؟ آیا اداره مسجد و برنامه هاى آن به عهده متولّى است، یا هیئت امناى مسجد این مسؤولیّتها را به عهده دارد؟
    وظیفه متولّى آن است که اگر مسجد موقوفاتى دارد، آنها را حفظ نموده، و صرف مسجد کند، و بقیّه امور مربوط به نمازگزاران است.

     
منبر نگار بازدید : 59 1392/08/25 نظرات (0)
  1. استفاده شخصی از پول و درآمد مسجد
    فردی به عنوان عضو هیئت امنای مسجد که تمام درآمد مسجد تحویل اوست آیا در صورتی که خانواده با مشکل مالی مواجه شود در صورت رضایت او همسراش و یا خودش می تواند از پولهای مسجد به عنوان قرض استفاده کند و بعدأ در صورت نیاز و یا غیر نیاز مسجد همان مقدار را در جای خود تحویل نماید و به موجودی مسجد برگرداند؟
    این کار در صورتی جایز است که همه کسانی که برای مخارج مسجد پول می دهند راضی باشند و از آنجا که احراز این امر مشکل است باید از این کار اجتناب نمود.
    ( نیاز به بررسی)
منبر نگار بازدید : 39 1392/08/25 نظرات (0)
  1. السجود منتهی العبادة
    «مسجد» یعنی: جایگاه سجده، و سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خداست؛ «السجود منتهی العبادة من بنی آدم». در حقیقت، برترین و اصیل ترین محل برای عبادت و تقرب جستن به خداوند متعال مسجد است. بنابراین، در قرآن کریم بر جنبه های عبادی مسجد بیش از هر بعد دیگری تکیه شده است.
     ( محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1362، ج 82، ص 164 )
  2. اعنا بطول السجود
    رسول خدا(صلی الله علیه وآله) روزی مشغول تعمیر خانه اش بود و مردی از آنجا عبور می کرد . از نزدیک آمده و عرضه داشت: یا رسول الله! من بنایی بلدم، آیا به شما کمک کنم؟ پیامبرصلی الله علیه وآله به او اجازه داد . بعد از اتمام کار، حضرت رسول صلی الله علیه وآله به او فرمود: حالا در مقابل زحمت خود از ما چه می خواهی؟ بنا بلافاصله گفت: بهشت می خواهم . رسول الله لحظه ای سر به پایین انداخت و سپس پیشنهاد او را پذیرفت . هنگامی که مرد با خوشحالی تمام از پیامبرصلی الله علیه وآله جدا شد، حضرت او را صدا کرده و فرمود: «یا عبد الله! اعنا بطول السجود;
     ای بنده خدا! [البته]  تو هم ما را با سجده های طولانی یاری کن!»
    (وسائل الشیعه، ج 6، ص 378)
منبر نگار بازدید : 28 1392/08/25 نظرات (0)
  1. شیعیان و سجده بر بت!
    مرحوم آقای حجت قدس سره حكایت می كردند كه در سالهای نخستین كه به كابل آمده بودند و هر روز با تعدادی از علمای اهل سنت بحث و مناظره داشتند، یك روز یكی از علمای بزرگ آنان با تعدادی از شاگردانش وارد ((حسینیه چنداول)) شده و با ایشان در رابطه با بعضی از مطالب مشغول بحث و مناظره شد.
        ایشان می فرمود: از جمله ایرادات آن عالم سنی این بود كه شما شیعیان بت پرست هستید، برای اینكه سنگی را مقابل صورت خودتان گذاشته و به آن سجده می كنید.
        می فرمود: من گفتم اگر بنا باشد موقع سجده كردن هر چیزی كه مقابل صورت انسان قرار دارد و پیشانی برآن گذاشته می شود، مورد پرستش قرار گیرد، شما هم با ما فرقی ندارید؛ چون بالا خره یا فرش یا حصیر یا گلیم یا خاك مقابل صورت شما نیز هست و بر آن سجده می كنید. وانگهی ما شیعیان سجده بر غیر زمین و غیر چیزی كه از زمین به وجود می آید را باطل می دانیم و چون ((خاك كربلا)) از مقدس ترین خاكهای عالم است، آن را به صورت مهر درست نموده و به عنوان سجده گاه از آن استفاده می كنیم، نه به عنوان مسجود، تا اشكال بت پرست بودن بر ما وارد شود.
        ایشان می فرمود: در حین مباحثه ظهر شد و مولوی سنی كه مقداری نرمتر شده بود با ما به داخل مسجد آمد و در صف جماعت ایستاد.
        یكی از فراشهای حسینیه، مهر بزرگی از تربت كربلا را مقابل او گذاشت، من به شوخی گفتم، مولوی صاحب روی مهر سجده نمی كند، مهر را بردار. عالم سنی گفت: ما روی خاك لندن هم سجده می كنیم، اینكه خاك كربلاست؛ خاكی كه خون فرزند رسول خدا روی آن ریخته شده و متبرك است.
        می بینید چند لحظه بحث دوستانه موجب می شود كه حقیقت برای آن عالم سنی روشن شود و با خودش بیندیشد كه اگر سجده برخاك لندن مثلا جایز است، بر تربت پاك و مطهر كربلای معلی به طریق اولی باید جایز باشد.
     (تشیّع چیست ؟ و شیعه كیست ؟، پدید آورنده: سیّد محسن حجّت، ص 24)
منبر نگار بازدید : 28 1392/08/25 نظرات (0)
  1. المساجد تضی ء لاهل السماء
    برای عرش نشینان پرتو افکنی می کند، آن سان که ستارگان آسمان برای ما خاک نشینان نور افشانی می کنند; «ان بیوتی فی الارض المساجد تضی ء لاهل السماء کما تضی ء النجوم لاهل الارض.»
    (محمدبن الحسن، الحر العاملی، وسائل الشیعه، تهران: مکتبة الاسلامیه، 1403 ق، ج 3، ص 422 / ج 1، ص 268 )
    (در مورد خانه هایی که قرآن خوانده می شود این تعبیر بکار رفته است)
  2.  بهترین مردم
    از رسول خدا(ص) نقل شده است که فرمودند:
    «بهترین مردم کسانی هستند که پیش از همه به مسجد داخل می شوند و آخر از همه از مسجد خارج می شوند.»
    هنوز هم بهترین انسان ها همین ها هستن پس چرا مساجد گاهی خلوتند؟
منبر نگار بازدید : 31 1392/08/25 نظرات (0)
  1. امام خمینی(ره) فرموده اند: «اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام قوى باشد، ترس از فانتومها نداشته باشید! ترس از آمریکا و شوروى و اینها نداشته باشید! آن روز باید ترس داشته باشید که شما پشت کنید به اسلام، پشت کنید به مسجد.»
  2. در سال‌های دفاع مقدس، بیش از 90 درصد شهدای ما از مساجد بودند و نه از مراکز دیگر.
    http://www.partosokhan.ir/page.asp?Number=640&Category=381
  3. از جمله مواردى که اهمیّت فوق العاده حضور مردم در مساجد را از دیدگاه حضرت امام رحمه الله عیان مى سازد، پیامى است مبنى بر اینکه تمامى اسلحه هایى که در اوج تظاهرات و درگیریها به دست مردم افتاده است، به مساجد تحویل داده شود. این پیام که با استقبال همگان مواجه شد، تأکید دیگرى بر این مطلب است که علاوه بر اهمیت تجمع در مسجد، حتى رفت و آمد به این جایگاه الهى نیز داراى آثار و برکات زیاد است و نقشه هاى دشمنان را خنثى مى کند. این در حالى است که مکانهاى دیگر نظامى و انتظامى مى توانست به عنوان پایگاه جمع آورى معرفى شود واین چیزى نیست جز اهمیت حضور در مساجد و پیوند وارتباط جامعه با مسجد و روحانیت.
    حضرت امام رحمه الله در بخشى از این پیام مى فرمایند: «باید تمام اسلحه هایى که در دست مردم است، جمع شوند! هر کس اسلحه اى پیدا کرد، باید به مسجد محله خود ببرد و به امام جماعت مسجد تحویل بدهد و بعد این اسلحه ها از مساجد به کمیته آورده مى شود.»
  4. پیوند مسجد با سیاست
    در ذیل آیات 17 و 18 سوره توبه (ما کان للمشرکین ان یعمروا ...)، تفسیر کاشف می نویسد: «... به این سان می بینیم از آغاز، چگونه مسجد پیوندی ناگسستنی با عبادت، فرهنگ، اقتصاد و سیاست دارد و چگونه با این آیات، ولایت مشرکان را بر مسجدالحرام لغو می کند.
    (مشرکین که اهل عبادت نیستند، پس کارهایی غیر عبادت در مسجد می شده است است که مشرکین ممنوع شده اند از دخالت در آنها.)
  5.  عده ای از رونق مساجد ناراحت اند
    آیه دیگری که درباره مسجد در قرآن ذکر شده آیه 114 سوره بقره است: «و من اظلم ممن منع مساجد الله
     ان یذکر فیها اسمه وسعی فی خرابها اولئک ما کان لهم ان یدخلوها الا خائفین لهم فی الدنیا خزی و فی الآخرة عذاب عظیم »; و چه کسی ستمکارتر از کسانی است که از بردن نام خدا در مساجد او جلوگیری می کنند و سعی در ویرانی آن ها دارند. شایسته نیست آنان جز با ترس و وحشت وارد این کانون های عبادت شوند. و بهره آن ها در دنیا رسوایی و در سرای دیگر عذاب عظیم است.
  6. تخریب مسجد توسط مقتدر
    خلیفه عباسی، المقتدر، دستور داده بود که مسجد «براثا» واقع در بغداد، خراب و از بین برده شود. این دستور به این دلیل صادر شده بود که شیعیان بغداد در آن مسجد، نام همراهان پیغمبر اسلام(ص) را بر زبان آورده و علیه خلیفه مطالبی گفته بودند.
  7. قیام گوهرشاد در مسجد گوهرشاد در دفاع از حجاب.
منبر نگار بازدید : 43 1392/08/25 نظرات (0)
  1.  آشنایی با مسجد متحرک - آلمان
        ایده اصلی ساخت مسجد متحرک از سوی گروهی از جوانان مسلمان شهر بروهل نزدیک کلن بوده، آنها می خواستند بعد از 11 سپتامبر تمامی واقعیت اسلام را به جهانیان معرفی کنند.
        حی علی الصلوه ... حی علی ...
        طنین صدای اذانی که از بلندگوی تریلی در حال حرکت به گوش می‌رسید به‌رغم حیرت و شگفتی مردم خیابان آرامش خاصی را در هیاهوی شهر شلوغ هانوور حکمفرما می‌کرد.
         این مسائل بیشتر به سنن و آداب و رسوم مردم هر منطقه بستگی دارد که حتی در دوران پیش از ظهور اسلام نیز می‌توان آنها را مشاهده کرد.»
         ارکان کوری مسلمان اهل ترکیه که سال‌های بسیاری را در آلمان به سر برده است هم‌اکنون مسوول هماهنگی و مدیریت این مسجد متحرک است.
         مسجد متحرک آلمان در تابستان امسال با اعتباری در حدود 25 هزار یورو  فعالیت خود را آغاز کرده و با عبور از شهری به شهری دیگر در سرتاسر آلمان به گسترش و ترویج تعالیم اسلامی می‌پردازد.
        هم‌اکنون گروه «ملی گروس» که بزرگ‌ترین انجمن اسلامی کشور آلمان به شمار می‌آید هدایت این مسجد 13 متری را در شهرهای این کشور به عهده دارد.
        http://www.hamshahrionline.ir/news-5529.aspx
    (با کمی مساجد، باید هم به فکر مساجد سیّار افتاد)
  2. شاه عباس و ساخت مسجد شیخ لطف‌الله برای تدریس و امامت در 18 سال
    مسجد شیخ لطف‌الله از شاهکارهای معماری و کاشیکاری قرن یازدهم است و به فرمان شاه عباس اول در مدت 18 سال بنا شده است.
    شیخ لطف الله از علمای بزرگ شیعه از مردم میس و از قراء جبل عامل؛ لبنان امروزی بوده است که به دعوت شاه عباس اول، اصفهان را محل اقامت خود قرار داد.
    به منظور تجلیل از او این مسجد برای تدریس و نمازگزاری وی اختصاص داده شد و وجه تسمیهُ مسجد مزبور به نام شیخ لطف‌الله از همین جهت است. شیخ لطف الله 6 سال قبل از در گذشت شاه عباس اول وفات یافت.
    (نه ما شاه عباسیم نه همه مساجد برای تدریس عالم بزرگی چون شیخ لطف الله بکار می رود)
  3. تجملات در ساخت مصلی تهران
    قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز كشور اظهار كرد: امام خمینی(ره) تاكید داشتند كه مصلی را محكم و بزرگ بسازید، اما بدون تجملات، این در حالیست كه چون به دنبال تجملات رفتیم 30 سال است كه ساخت مصلی بر زمین مانده است.
  4. آباد کردن مسجد به نمای خوب نیست
    آباد کردن مسجد تنها روی هم گذاشتن سنگ و آجر نیست؛ زیرا این کار را طاغوتیان بهتر انجام می دهند، بلکه ساختن با اخلاص و رونق دادن آن با حضور و اجتماع نمازگزاران و زکات دادن و آن را محراب قرار دادن برای مبارزه با شیطان نفس و دشمنان خداست.
    (محمد رشیدرضا، تفسیر المنار، بیروت، دارالمعرفه، بی تا، ج 10، ص 206)
     
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 297
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 233
  • بازدید کلی : 38,965