- در کوفه مردم چون با نماینده امام حسین(ع) بیعت نکردند، گویا با شخص امام حسین بیعت نکردند. اگر می خواهید با امام زمان(عج) بیعت کنید باید با نماینده عام او یعنی ولی فقیه بیعت کنید. (درس ولایت مداری از کربلا)
-
امام علی (ع):
هرکس به وقت یاری رهبرش در خواب باشد؛
زیر لگد دشمن بیدار می شود.
(غررالحکم ص -422) -
امام صادق(ع) در زیارت اباالفضل العباس (ع) میفرماید:
أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ الْمُرْسَلِ.
شهادت میدهم که نسبت به جانشین رسول اکرم(ص) در مقام تسلیم بودی، حضرتش را تصدیق نمودی و در شأن وی وفا و خیرخواهی کردی.
(بحارالانوار، 98/217؛ کامل الزیاره، 256) -
هنگامیکه شمر برای جدا ساختن ابوالفضل العباس(ع) فریاد زد: خواهرزادگان من عبدالله، جعفر کجایید. قمر بنیهاشم و برادرانش ساکت و باکمال ادب چشم به اشاره داشتند؛ تا امام حسین(ع) حکم فرمود: «جوابش را بدهید اگرچه فاسق است.» آنگاه قمربنیهاشم جواب دندانشکنی به شمر داد.
( اللهوف، 88-89) -
در جنگ جمل افرادی را میبینی که مدعی پذیرش حکومت امام علی(ع) بودند اما با همه شناختی که از فضائل و مقام معنوی حضرتش داشتند، در حقانیت و مشروعیت این جنگ دچار تردید شدند؛ پس به امیرالمؤمنین(ع) گفتند: ما را به جایی بفرست که یقین داشته باشیم با کفار میجنگیم. امام علی(ع) نیز آنها را به سرحدات فرستاد.
(بحارالانوار، 2/80) -
حضرت علی(ع) افراد ولایتمدار را اینگونه نصیحت میکند:
به اهلبیت پیامبرتان نگاه کنید و به آن سو که میروند، پی آنها را بگیرید؛ ... اگر ایستادهاند بایستید و اگر برخاستهاند شما نیز برخیزید. به آنان پیشی نگیرید که گمراه میشوید و از آنان بازپس نمانید که هلاک میشوید.
(نهج البلاغه، صبحی صالح، خ97، 143) -
آنها که ادعا میکنند خداوند را دوست دارند و به ولایت وسرپرستی او علاقه دارند، باید از فرستاده او پیروی کنند تا مورد محبت الهی قرار گیرند.
( اشاره دارد به آیه 31 از سوره آل عمران) -
غلام امام صادق(ع) به امر مولایش تنور را روشن کرد و در حالیکه آتش از درون تنور شعله میکشید، به درون آن رفت و سالم بیرون آمد.
(ابن شهرآشوب، المناقب، بیروت، دارالاضواء، 4/257-258) -
حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه فدکیه علت جامعهشناختی اطاعتناپذیری از ولایت را اینگونه بیان میفرماید:
َ أَلَا قَدْ أَرَى أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ إِلَى الْخَفْضِ.
(ای انصار) به هوش باشید! من میبینم شما به سوی تنبلی و تنآسایی و عافیتطلبی میروید.
(بحارالانوا ر، 29/229) -
در داستان جنگ تبوک، با کسانی روبرو میشوی که با بهانهتراشی و توجیهگری از اطاعت ولیّ خدا خارج شدند. گرمی هوا، دوری راه، قرار گرفتن در فصل برداشت محصول، مجهز بودن دشمن و ... راههای توجیهگری خروج از سپاه اسلام است. در قرآن کریم این افراد و روش آنها مورد نکوهش قرار گرفته است.
(ر.ک. به: توبه:87-38) -
گاه منفعت طلبی چنان چشم اطاعتپذیری را کور میکند که افراد سودجو به تفسیر کلام معصوم در جهت منافع خود نیز میپردازند. امام صادق(ع)، آنها را که در پی توجیه سخنان حضرتش برای منافع خود هستند، مورد سرزنش قرار داده و فرمود:
وَ اللَّهِ مَا أَنَا لَهُمْ بِإِمَامٍ … إِنَّمَا أَنَا إِمَامُ مَنْ أَطَاعَنِي.
به خدا سوگند! من امام اینها نیستم. …من امام کسی هستم که (بدون تفسیر به رأی) از من پیروی کند.
(بحارالانوار، 2/80) -
آیه 31 سوره آل عمران: «قل إن كنتم تحبون الله ...» بر تلازم محبت و اطاعت دلالت دارد. این آیه نشان میدهد آنان كه پیوسته دم از عشق و محبت پروردگار و اولیای الهی میزنند ولی رفتاری كاملاً مخالف با خواست و اراده خدا و اولیای او دارند، مدعیانی دروغین بیش نیستند.
(ر.ك. به: المیزان، 3/187-162) -
اطاعتی كه ناشی از محبت است در اطاعت از فرمان الهی و پرهیز از گناه، نمود پیدا میكند؛ چنانكه امام صادق(ع) میفرماید:
نافرمانی خدا را میكنی، با این حال ادعای دوستی او را داری؟ به جانم سوگند، این كار عجیبی است! اگر محبت تو راست بود، حتماً اطاعت فرمان او میكردی؛ زیرا كسی كه دیگری را دوست دارد از فرامین او پیروی خواهد كرد.
(وسائل الشیعه، 11/243) -
از این جهت پیامبر اكرم(ص) مزد رسالت خویش را محبت به اهلبیتش میداند (شوری:23) كه محبت با فرمانبری تلازم دارد. چنین محبتی است كه صاحب آن شهید و آمرزیده شده است و با ایمان كامل از دنیا میرود.
(تفسیر الكشاف، 3/467؛ تفسیر كبیر، 27/166-165.) -
روح صبور زینب است كه بعد از اینهمه مصیبت، میگوید: ما رأیت إلا جمیلاّ؛ من جز زیبایی ندیدم.
(بحارالانوار، 45/116) - بُني الاسلام علي خمس: الصلوة والزكاة والصوم والحج والولاية ولم يُناد بشيﺀ كما نُوديَ بالولاية يوم الغدير.
- ولایـت الهـی و ولایـت شـیـطـانـی (طـاغوتی ): این تعبیر امام و رهبری الهام گرفته از فرهنگ قرآن است که مؤ منان را تحت ولایت خداوند و غیر مؤ منان را تحت سرپرستی شیطان مـعـرفـی مـی کند. ((اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ اَّمَنُوا یُخْرِجُهُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا اءَوْلِیـَاؤُهـُمُ الطَّاغـُوتُ...)) (بـقره : 257) البته ولایت الهی همان ولایت خاصه است و ولایت شـیـطـانـی یـک امـر عدمی است .
-
امام باقر علیه السلام می فرماید:
لَوْ اَنَّ رَجُلاً قام لَیْلَهُ وَ صامَ نَهارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمیعِ مالِهِ وَ حَجَّ جَمیعَ دَهرهِ وَ لَمْ یَعْرِفْ وِلا یَةَ وَلیِّ اللّه فَیُوالِیَهُ وَ یَکُونَ جمیع اعمال بدلالته ، ما کَانَ لَهُ عَلَی اللّه حَقُّ فی ثَوابِهِ وَ لا کانَ مِنْ اَهْلِ الاِْیمانِ.
اگـر مـردی شـبها به عبادت ایستد و روزها روزه گیرد و تمام مالش را صدقه دهد و تمام روزگـار را حـج کـنـد و ولایـت ولی خـدا را نـشـنـاسـد تا موالات او کند و تمام اعمالش به راهـنـمـایـی او بـاشـد خـداونـد تـعـالی بـرای او ثـوابـی در نـظـر نـمـی گـیـرد و از اهل ایمان نمی باشد. - در اندیشه سیاسی الهی امام خمینی (ره ) جامعه ولایتمدار و پیرو حقیقی ولایت علی بن ابی طـالب (ع ) و ائمـه معصومین براساس تکلیف شرعی و ملی خود برای دستیابی به اهداف مـتـعـالی نـظـام اسـلامـی و احـیـای ارزش هـای اسـلامـی تمام سختی ها و فشارهای روانی ، سـیـاسـی و اقـتـصـادی دشـمـن را تـحـمـل مـی کـنـد و بـا فـداکـاری و ایـثـار جـان و مـال بـر مـیـثـاق و عـهـد حـفـظ اسـلام پـایـدار می ماند. و با حضور در عرصه های سیاسی اجـتماعی و آشنایی با شرایط سیاسی جهانی و منطقه ای با حفظ وحدت و همدلی و حمایت از مـسـئولان خـدمـتـگـزار و ایـستادگی در برابر توطئه های استکبار جهانی در جهت اعتلای اقـتـدار و صلابت نظام مردم سالاری دینی می کوشد.
- ولایت محوری مردم و اطـاعـت پـذیـری از فـرامـین امام ، اصلی ترین مؤ لفه پیدایش ، شتاب و پیروزی انقلاب اسلامی است ، وحدت ، پیوستگی با رهبری ، شکست توطئه های گوناگون دشمنان داخلی و خـارجی و تکامل انقلاب اسلامی میوه شیرین درخت ولایتمداری ملت ایران است ؛ زیرا نظام تـثبیت شده اسلامی برمبنای ولایت پدید آمده و عنایات الهی و سرافرازی نظام در عرصه بین الملل و ظفرمندی در نبرد هشت سال دفاع مقدس ، و رایحه عطر معنویت و اخلاق در جامعه دستاوردهای گرانبهای ولایت محوری مردم و مسئولان نظام اسلامی در پیروی از خط انبیایی امام خمینی است و حفظ نظام نیز با استمرار پیمودن این راه امکان پذیر است .
- وقتی امام عاشقان غایب است اطاعت از خامنه ای واجب است.
-
ولایتمداری به این معنی است که صدر تا ذیل عمل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی با اشاره به نگاه رهبری انجام میشود اما ولایتپذیری به این معناست که فرد براساس عقل و تدبیر و فهم خود عمل میکند اما اگر در حین انجام کار احساس کند تعارضی با فرمان ولی پیش آمده، خود را اصلاح میکند.
آخرین ارسال های انجمن
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
آداب مهمانی | 8 | 30 | abbas |
احادیث ولایت فقیه | 10 | 51 | abbas |
شادی و غم در اسلام | 6 | 40 | abbas |
قطع صله ارحام | 20 | 21 | abbas |
قبر | 17 | 22 | abbas |
یاد خدا | 14 | 56 | abbas |
حرص و طمع دنیا | 21 | 90 | abbas |
حسود، اوّلین قربانی حسد و حسادت | 9 | 45 | abbas |
ضرورت کسب علم و دانش و معرفت در اسلام | 21 | 99 | abbas |
نظرات علما در مورد ولایت فقیه | 1 | 11 | abbas |
نظر علما در مورد مقام معظم رهبری | 4 | 20 | abbas |
مقام معظم رهبری(آیةالله خامنه ای) | 6 | 24 | abbas |
شبهات ولایت فقیه | 20 | 59 | abbas |
آیات روزه | 4 | 19 | abbas |