loading...
سامانه منبرنگار
آخرین ارسال های انجمن
منبر نگار بازدید : 26 1392/08/16 نظرات (0)
  1.  از حضرت امام زين العابدين (عليه السلام) منقول است كه فرمود: مردى با خانواده خويش از راه دريا مسافرت كرده و سوار كشتى شدند و در اثر نامساعد بودن دريا كشتى آنان شكسته و خرد شد جمعيتى كه در كشتى بودند همه آنها هلاك و غرق آب شدند جز همسر آن مرد كه روى تخته پاره كشتى قرار گرفته و امواج پيكر او را به لب دريا انداخت زن به جزيره‏اى از جزاير دريا پناهنده شد و در جزيره با مردى كه راهزن بود مصادف گرديد كه شغل او هميشه ناراحت كردن مردم بود.
    و در آن جزيره خود را مخفى مى ‏ساخت براى اذيت كردن ناگهان چشم گشود و زنى را ديد بالاى سرش ايستاده است گفت: آيا تو انسانى يا جن هستى زن جواب داد از انس هستم راه زن بدون اينكه با او حرفى بزند جلو او نشست و خواست با او عمل خلاف عفت مرتكب بشود.
    زن كه خود را در چنگال يك مرد بى ‏ايمان و از خدا بى خبر گرفتار ديد مضطرب گرديد راهزن گفت: چرا ناراحتى آن بانوى با ايمان گفت: از خدا ترس دارم دزد گفت: از اين عمل و از اين كار تا حال انجام داده‏ايد زن جواب داد نه بخدا قسم آن مرد گفت: تو اينقدر از خدا ترس دارى در حاليكه تا اين موقع همچو عمل زشت را به جا نياوردى و الان نيز نفرت دارى پس بخدا قسم من از تو اولى ترم كه از خداى خود ترس داشته باشم.
    پس از اين از بانو كناره گرفت و بجانب اهل عيال مراجعت نمود و در اثناء راه نفس خود را مورد مذمت قرار داد و توبه كرد و واقعا پشيمان شد از عمل سابق خود.
    اتفاقا با راهب نصارا در راه تصادف و برخورد نمود كه آفتاب سوزان بر سر آنان مى ‏تابيد آن مرد دير نشين به آن جوان گفت: از خدايت بخواه كه تكه ابرى بفرستد و بر سر ما سايه افكند تا از شدت حرارت خورشيد راحت شويم.
    جوان در جواب گفت: من پيش خدا آبرو ندارم زيرا تا حال كار نيك بجا نياوردم و جرات ندارم از خدا چيزى در خواست نمايم.
    عابد دير نشين گفت: پس من دعا كنم و تو آمين بگو جوان جواب داد قبول كردم راهب رو بطرف خدا نمود درخواست حاجت خويش كرد جوان نيز آمين گفت فورا به امر پروردگار لكه ابرى در آسمان پيدا شد و! سر آنان سايه افكند و مدتى زير همان ابر راه رفتند و پس از زمانى به سر دوراهى رسيدند و از يكديگر جدا و مفارقت نمودند و هر كدام راه خود را پيش گرفت ناگهان راهب ديد تكه اب بالاى سر آن جوان به حركت در آمد.
    عابد گفت: اى جوان تو خوبتر از من بوده‏اى و براى احترام و مقام تو بوده است كه خداوند اين قطعه ابر فرستاده بود خواهش دارم از قصه و سرگذشت خود مرا مطلع ساز.
    جوان داستان خود را با آن زن به عابد شرح داد راهب گفت: اى جوان بدان در اثر خوف و ترس كه بخود راه داده ‏اى خداوند از سر تقصيرات تو گذشته و ترا آمرزيده و متوجه باش كه ديگر پس از اين به طرف معصيت نروى.‏( اصول كافى ج 2 ص 69) (اگر گناهکاری توبه حقیقی بکند چه بسا ره صد ساله را یک شبه طی کند)

  2.  
منبر نگار بازدید : 29 1392/08/16 نظرات (0)
  1.  در زمان بنى اسرائيل مرد گناهكارى بود و از همه نوع معصيت كوتاهى نمى‏كرد او در يكى از مسافرتهاى خود به سر چاهى رسيد و ديد يك سگى از غايت تشنگى زبانش را بيرون آورده و له له مى‏زند و نفس نفس به چاه نگاه مى‏كند مرد گنهكار به حال سگ زبان بسته ترحم كرد و دلش سوخت شال خود را به كفش خود بست و به اين وسيله آب از چاه بيرون آورده به آن حيوان خورانيد و تشنگى او را فرو نشاند و كاملا سيراب نموده و نجاتش داد.
    خداوند مهربان به پيامبران زمان وحى كرد كه به آن بنده بگو كارى كه انجام داده‏اى كوشش ترا پذيرفتم و از عمل تو خوشنودم و لذا از سر تقصيرات و گناهانت گذشته و مورد عفو خود قرار دادم مرد عاصى پس از شنيدن جريان خود از كارهاى ناشايسته و قبيح خود نادم و پشيمان شد و از گمراهى بطريق هدايت و راه رستگارى برگشت.‏(انوار نعمانيه ج 4 ص 66)
منبر نگار بازدید : 38 1392/08/16 نظرات (0)
  1.  از رسول اكرم صلى ‏الله عليه و آله:
    قال النبى صلى ‏الله عليه و آله اذا كان يوم القيامه انبت الله تعالى لطائفه من امتى اجنحه فيطيرون من قبور هم الى الجنان يسرحون فيها و يتنعمون كيف شاوا؟
    فتقول الملائكه: هل رأيتم الحساب؟ فيقولون ما راينا حسابا.
    فيقولون: هل جزتم الصراط؟ فيقولون: ما راينا صراطا.
    فيقولون: هل رايتم جهنم؟ فيقولون: ما راينا شيئا.
    فتقول: الملائكه من امه من انتم؟ فيقولون: من امه محمد صلى‏الله عليه و آله.
    فيقولون: نشدناكم نشدناكم الله حدثونا ما كانت اعمالكم فى الدنيا؟ فيقولون: خصلتان كانتا فينا فبلغنا الله هذه الدرجه بفضل رحمه.
    فيقولون: و ما هما؟ فيقولون: كنا اذا خلونا نستحيى ان نعصيه و نرضى باليسير مما قسم لنا.
    فتقول الملائكه: حق لكم هذا.( زبده الاحاديث ج 2 ص 320)
    حضرت رسول اكرم صلى‏الله عليه و آله فرمود: چون روز قيامت شود خداوند تبارك و تعالى بروياند بالهايى براى طائفه از امت من پس طيران كنند از قبرهاى خود به بهشت در حالى كه سير مى‏كنند در آن و برخوردارند از نعمت آن به هر نحوى كه بخواهد.
    پس ملائكه مى‏گويند: آيا حساب را ديديد؟ مى‏گويند: ما حساب را نديديم.
    مى‏گويند: آيا از صراط گذشتيد؟ مى‏گويند: ما صراط را نديديم.
    مى‏گويند آيا جهنم را ديديد؟ مى‏گويند: ما جهنم را هم نديديم.
    پس فرشتگان مى‏گويند: شما از امت كدام پيغمبر هستيد؟ مى‏گويند ما از امت حضرت محمد صلى‏الله عليه و آله هستيم.
    ملائكه مى‏گويند: ما شما را قسم مى‏دهيم بخدا كه بيان كنيد كه اعمال شما در دنيا چه بوده؟ مى‏گويند: دو خصلت در ما بود كه خداوند به فضل رحمت خود ما را به اين درجه رسانيد.
    ملائكه گويند: آن دو خصلت چه بود؟ گويند: ما هرگاه خلوت مى ‏كرديم شرم مى ‏نموديم كه خدا را معصيت كنيم و به آنچه خدا بما روزى كرده بود راضى بوديم.
    پس ملائكه گويند: كه شايسته و حق شما است.
    مومن آن است كه ظاهرش با باطن يكسان باشد چه در خلوت و چه در جلوت بايد براى مومن فرق نداشته باشد.
    معصيت خيلى موثر است در زندگى يعنى انسان را گرفتار مى‏كند گناه نكردن سبب مى‏شود كه زندگى انسان براحتى بگذرد.
منبر نگار بازدید : 27 1392/08/16 نظرات (0)
  1.  از رسول اكرم صلى ‏الله عليه و آله:
    قال النبى صلى ‏الله عليه و آله اذا كان يوم القيامه انبت الله تعالى لطائفه من امتى اجنحه فيطيرون من قبور هم الى الجنان يسرحون فيها و يتنعمون كيف شاوا؟
    فتقول الملائكه: هل رأيتم الحساب؟ فيقولون ما راينا حسابا.
    فيقولون: هل جزتم الصراط؟ فيقولون: ما راينا صراطا.
    فيقولون: هل رايتم جهنم؟ فيقولون: ما راينا شيئا.
    فتقول: الملائكه من امه من انتم؟ فيقولون: من امه محمد صلى ‏الله عليه و آله.
    فيقولون: نشدناكم نشدناكم الله حدثونا ما كانت اعمالكم فى الدنيا؟ فيقولون: خصلتان كانتا فينا فبلغنا الله هذه الدرجه بفضل رحمه.
    فيقولون: و ما هما؟ فيقولون: كنا اذا خلونا نستحيى ان نعصيه و نرضى باليسير مما قسم لنا.
    فتقول الملائكه: حق لكم هذا.( زبده الاحاديث ج 2 ص 320)
    حضرت رسول اكرم صلى‏الله عليه و آله فرمود: چون روز قيامت شود خداوند تبارك و تعالى بروياند بالهايى براى طائفه از امت من پس طيران كنند از قبرهاى خود به بهشت در حالى كه سير مى‏كنند در آن و برخوردارند از نعمت آن به هر نحوى كه بخواهد.
    پس ملائكه مى‏گويند: آيا حساب را ديديد؟ مى‏گويند: ما حساب را نديديم.
    مى‏گويند: آيا از صراط گذشتيد؟ مى‏گويند: ما صراط را نديديم.
    مى‏گويند آيا جهنم را ديديد؟ مى‏گويند: ما جهنم را هم نديديم.
    پس فرشتگان مى‏گويند: شما از امت كدام پيغمبر هستيد؟ مى‏گويند ما از امت حضرت محمد صلى‏الله عليه و آله هستيم.
    ملائكه مى‏گويند: ما شما را قسم مى‏دهيم بخدا كه بيان كنيد كه اعمال شما در دنيا چه بوده؟ مى‏گويند: دو خصلت در ما بود كه خداوند به فضل رحمت خود ما را به اين درجه رسانيد.
    ملائكه گويند: آن دو خصلت چه بود؟ گويند: ما هرگاه خلوت مى ‏كرديم شرم مى ‏نموديم كه خدا را معصيت كنيم و به آنچه خدا بما روزى كرده بود راضى بوديم.
    پس ملائكه گويند: كه شايسته و حق شما است.
    مومن آن است كه ظاهرش با باطن يكسان باشد چه در خلوت و چه در جلوت بايد براى مومن فرق نداشته باشد.
    معصيت خيلى موثر است در زندگى يعنى انسان را گرفتار مى‏كند گناه نكردن سبب مى‏شود كه زندگى انسان براحتى بگذرد.
منبر نگار بازدید : 34 1392/08/16 نظرات (0)
  1.  الإمامُ عليٌّ عليه ‏السلام : لا تَسألُوا إلاّ اللّه‏َ سبحانَهُ ، فإنّهُ إن أعطاكُم أكرَمَكُم ، و إن مَنَعَكُم خارَ لَكُم .(غرر الحكم : 10425)
    امام على عليه ‏السلام : جز از خداى سبحان چيزى مخواهيد ؛ زيرا خداوند اگر چيزى به شما عطا كند، با احترام مى ‏دهد و اگر ندهد بهترش را به شما عطا مى ‏فرمايد.
منبر نگار بازدید : 36 1392/08/16 نظرات (0)
  1. زهر است عطايى خلق ***هر چند كه روا باشد
    حاجت زكه خواهى ***جايى كه خدا باشد
  2.  الإمامُ عليٌّ عليه ‏السلام : لا تَسألُوا إلاّ اللّه‏َ سبحانَهُ ، فإنّهُ إن أعطاكُم أكرَمَكُم ، و إن مَنَعَكُم خارَ لَكُم .(غرر الحكم : 10425)
    امام على عليه ‏السلام : جز از خداى سبحان چيزى مخواهيد ؛ زيرا خداوند اگر چيزى به شما عطا كند، با احترام مى ‏دهد و اگر ندهد بهترش را به شما عطا مى ‏فرمايد.
  3. امام علی(ع): مَن سَألَ غيرَ اللّه‏ِ استَحَقَّ الحِرمانَ: امام على عليه ‏السلام : هر كه از غير خدا چيزى بخواهد ، سزاوار محروميت باشد . (غرر الحكم : 7993)
  4.  الإمامُ الحسينُ عليه ‏السلام : إذا ما عَضَّكَ الدهرُ فلا تَجْنَحْ إلى خَلقِ
    و لا تـَسألْ سِوَى اللّه‏ِ تعالى قاسِمِ الرِّزقِ
    فَلَو عِشتَ و طَوَّفْتَ مِنَ الغَربِ إلى ‏الشَّرقِ
    ‏لَما صادَفتَ مَن يَقدِرُ أن يُسعِدَ أو يُشقِي .(كشف الغمّة : 2/247)
  5. امام حسين عليه ‏السلام :
    هرگاه روزگار بر تو سخت گرفت، به خلق روى نياور
    و جز از خداوند متعال كه قسمت ‏كننده روزى است درخواست مكن
    زيرا اگر آنقدر زندگى كنى كه از غرب تا شرق عالم را بگردى
    هرگز كسى را نخواهى يافت كه بتواند كسى را خوشبخت كند يا بدبخت.
  6. الإمامُ الباقرُ عليه ‏السلام : اِتَّخَذَ اللّه‏ُ عزّ و جلّ إبراهيمَ خَليلاً لأنّهُ لَم يَرُدَّ أحَدا و لَم يَسألْ أحَدا غَيرَ اللّه‏ِ عزّ و جلّ .(علل الشرائع : 34/2)
    امام باقر عليه ‏السلام : خداوند عزّ و جلّ ابراهيم را خليل خود كرد ؛ چون او دست رد به سينه هيچ سائلى نزد و دست نياز به سوى احدى جز خداوند عزّ و جلّ دراز نكرد .
  7. یآس از همه مردم، هنگام دعا و طلب حاجت
    از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است:
    «اِذا اَرادَ اَحَدُكُمْ اَنْ لايَسْأَلَ رَبَّهُ اِلاّ اَعْطاهُ فَلْيَيْأَسْ مِنَ النّاسِ كُلِّهِمْ وَ لا يَكُنْ اِلاّ مِنْ عِنْدِاللّهِ عَزَّ وَجَلَّ»
    وقتى يكى از شما بخواهد كه خواسته‌اش برآورده گردد، بايد از تمام مردم مأيوس گردد و بداند رفع حاجت فقط به دست خداى عزيز است.
    (مصباح الشريعة، ص 134)
منبر نگار بازدید : 39 1392/08/15 نظرات (1)
  1. خالد بن وليد به فرماندهى گردانى براى دعوت قبيله حذيمه بن عامر بسوى اسلام رهسپار سرزمين آنان گرديد رسول خدا صلى ‏الله عليه و آله دستور داد كه خونى نريزد و از در جنگ وارد نشود چون از زمان جاهليت عموى خالد بن وليد را در يمن كشته بودند و اموالش را به غارت برده بودند خالد كينه آنها را در دل داشت.

    بر خلاف قول رسول خدا صلى‏الله عليه و آله با كمال ناجوانمردى فرمان داد دستهاى آنها را از پشت بستند و آنها را به فرمان خالد اعدام كردند اين خبر جنايت خالد به گوش پيامبر صلى‏الله عليه و آله رسيد سخت ناراحت شدند فورا به حضرت على (عليه السلام) دستور داد برود آنجا و خسارت جنگ را بپردازد على (عليه السلام) بقدرى دقت بخرج داد كه قيمت ظرف چوبى كه سگان قبيله در آن آب مى‏خوردند و در برخورد خالد شكسته شده بود پرداخت.

    بعد همه سران مصيبت زده را خواست و گفت: آيا تمام خسارت جنگ و خونهاى افراد بى‏گناه بطور دقيق پرداخت شد همگى گفتند: بلى سپس على (عليه السلام) بخاطر اينكه امكان دارد ضررهايى بر آنها وارد شده كه آنان آگاهى نداشته باشند مبلغى بطور رايگان پرداخت و به مكه بازگشت. ‏(سيره ابن هشام ج 2 ص 430)

منبر نگار بازدید : 73 1392/08/15 نظرات (0)
  1. دروغ کلید خانه خبائث
    امام حسن عسكرى (ع) مى‏فرمايد: «جعلت الخبائث كلها فى بيت و جعل مفتاحها الكذب»: (تمام پليديها در اطاقى قرار داده شده، و كليد آن دروغ است) .
    (جامع السعادات جلد 2 صفحه 233)
  2. شراب کلید اتاق خانه ای که کلید دربش دروغ است
     قال الصادق (عليه السلام):
    ان الله جعل للشر اقفالا و جعل مفاتيح تلك الاقفال الشراب و اشر من الشراب الكذب.
    امام صادق (عليه السلام) فرموده است:
    خداوند قرار داده است براى شر قفلهايى را و قرار داده است كليدهاى اين قفلها را شراب و بدتر از شراب دروغ است.
    (بحار الانوار ج 72 ص 236)
  3. منافات کامل ایمان، با دروغ گفتن
    در حديثى چنين مى‏خوانيم: سئل رسول الله(ص) يكون المؤمن جبانا؟ قال نعم، قيل و يكون بخيلا؟ قال نعم، قيل يكون كذابا؟ قال لا!"  از پيامبر پرسيدند آيا انسان با ايمان ممكن است (گاهى) ترسو باشد فرمود: آرى، باز پرسيدند آيا ممكن است (احيانا) بخيل باشد فرمود: آرى، پرسيدند آيا ممكن است كذاب و دروغگو باشد؟ فرمود نه"!  
    (جامع السعادات جلد 2 صفحه 322)
  4. چشیدن مزّه ایمان به ترک دروغ، حتّی به شوخی
    از امير مؤمنان (ع)نقل شده است:
    «لا يجد العبد طعم الايمان حتى يترك الكذب هزله وجده».
    " بنده اي مزه ايمان را نچشد تا دروغ را وانهد چه شوخي باشد و چه جدي" .
    (اصول کافي باب دروغ ج5 ص 291)
  5. قطع دوستی با دروغ گو
    در احاديث اسلامى مى‏خوانيم كه پيشوايان دين از دوستى با چند طايفه از جمله دروغگويان شديدا نهى كردند،
    چرا كه آنها قابل اطمينان نيستند.
    على( ع ) در كلمات قصارش مى‏فرمايد:
    «اياك و مصادقة الكذاب فانه كالسراب، يقرب عليك البعيد، و يبعد عليك القريب»(15)
    " از دوستى با دروغگو بپرهيز كه او همچون سراب است، دور را در نظر تو نزديك و نزديك را دور مى‏سازد" .
    (نهج البلاغه كلمات قصار كلمه 37)
     
منبر نگار بازدید : 35 1392/08/14 نظرات (0)
قال الصادق (عليه السلام):
«ان الله جعل للشر اقفالا و جعل مفاتيح تلك الاقفال الشراب و اشر من الشراب الكذب».‏(بحار الانوار ج 72 ص 236)
امام صادق (عليه السلام) فرموده است:
خداوند قرار داده است براى شر قفلهايى را و قرار داده است كليدهاى اين قفلها را شراب و بدتر از شراب دروغ است.
چرا؟
 

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 297
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 40
  • بازدید ماه : 130
  • بازدید سال : 330
  • بازدید کلی : 39,062